AiTOL bouwt multichannel e-commerce platform voor de 4iD.Shop

AiTOL heeft voor de 4iD.Shop een multichannel e-commerce platform gebouwd dat het mogelijk maakt om op eenvoudige wijze goederen binnen de EU te distribueren. Met dit artikel wil ik de lezers een inkijkje geven in de keuzes welke gemaakt zijn bij de inrichting van productinformatie in de B2Bshop welke de kern is van het systeem. Wij vinden dit een mooi voorbeeld van digitaal transformeren.

De 4iD.Shop is een officiële Nederlandse reseller van Zebra identificatie apparatuur. Eisen waaraan het platform moest voldoen volgens de 4iD.Shop waren bij dit project:

  • Een cloudoplossing was gewenst.
  • Eenvoudige opzet makkelijk te bedienen door klanten en werknemers.
  • Eenvoudig beheer productdata met correcte informatievoorziening naar de klanten.
  • Flexibiliteit van de oplossing was gevraagd zodat ook toekomstige wensen te realiseren zijn.
  • B2B webshop functionaliteit waarmee ook mobiel besteld kan worden
  • Mogelijkheid om te koppelen met e-commerce platforms als Amazon, Ebay en advertising platforms as Google shopping met adwords integratie.

Overzicht van de verschillende componenten van het systeem zoals deze gebruik zijn voor de opzet van het platform.

 

(Exact integratie is nog niet gerealiseerd maar behoort tot de mogelijkheden.)

Een van de belangrijke aspecten bij dit project is de juiste “conditionering” van de artikeldata voor gebruik in Magento. Weergegeven in bovenstaande schema met de vierkant met AiTOL na de voorraadlijst.

Verwerking artikeldata door AiTOL.

Aanpak AiTOL:

Na het analyseren van het artikelenbestand van de 4iD.Shop kwam naar voren dat er maar een beperkt aantal modellen zijn, maar deze modellen worden in tientallen verschillende configuraties verkocht. Waarbij elke configuratie zijn eigen artikelnummer heeft. Deze artikelnummers worden ook door de Merk eigenaar en de concurrerende resellers gebruikt bij de verkoop en deze configuraties met artikelnummer zijn dan ook op het internet te vinden.

Om te kunnen concurreren op basis van de zoekresultaten in Google is het noodzakelijk dat de verschillende configuraties met het eigen artikelnummer zichtbaar zijn voor Google. Maar in de B2B shop de kern van het platform wil je eigenlijk alleen het model tonen met de verschillende configuraties op één pagina. Dit om de keuzestress te voorkomen en het beheer zo eenvoudig mogelijk te houden.

Op basis van bovenstaande informatie is een systeem gebouwd dat op Google en de verschillende Channels de verschillende configuraties toont per artikelnummer. Maar op de B2Bshop de artikeldata van de verschillende configuraties aggregeert tor een model pagina waar bij de verschillende opties van de configuraties selecteer baar zijn afhankelijk van de mogelijke configuratie. Wanneer een artikel op Google gevonden wordt en geselecteerd is door een potentiële klant dan keert men terug naar de model pagina waarbij automatisch de juiste opties worden geselecteerd.

Zie hieronder

  • lijst waarmee de configureerbare modellen worden samengesteld.
  • Voorbeeld pagina op een mobiel device met een configureerbaar model
  • Google pagina zoals de resultaten in Google weergegeven worden.

Overzicht van de verschillende configuraties van het model ZT230 aangeleverd door de distributeur / groothandel.

 

Schermafbeelding zoals het kern/model artikel gepresenteerd wordt op de B2B site op een mobiel device.

 

 

Op basis van de zoek resultaten op de website of de Google zoekresultaten wordt het kern/model artikel getoond met de geselecteerde configuratie. Andere mogelijke configuraties van dit Model printer worden getoond waardoor de reeds geselecteerde configuratie eenvoudig aangepast kan worden.

Google zoekresultaten ZT230

Met deze bijdrage heb ik jullie een kleine inkijk geven in de werkzaamheden van AiTOL. Het verzorgen van de koppelingen naar de verschillende platforms was niet de grootste uitdaging. Maar het verkrijgen/conditioneren van de artikeldata zodat deze ingezet kan worden in de B2B shop zoals in bovenstaande artikel dat was wel een mooie klus.

De basis van het platform staat nu voor de 4iD.Shop.

E-commerce platforms als deze kunnen natuurlijk ook ingezet worden voor het vergaren van orders door de eigen vertegenwoordigers/ medewerkers.

Heeft u interesse in soortgelijke oplossingen neem dan contact op met Erik Augustin van AiTOL.nl tel. 0464495507.